Oldalak

2010. április 20., kedd

MAGYAR VACSI 04.19.

Nem is  tudom hol kezdjem, a lényeg az, hogy nagy kihívás volt. Kb. egy hónapja gondolkodom, hogy mit is főzzek. Vendégeim törökök, spanyolok és a lengyel lakótársam. Különböző kultúrák, különböző ízlésekkel. Mindenesetre az egyik török srác volt Magyarországon és mondta, hogy szeretne gulyáslevest enni, tehát ennyi volt adva, a többit ehhez kellett igazítanom. Így sajnos a pörköltet tarhonyával fel kellett adnom és a hortobágyit is... na de akkor mi is legyen. Hosszas hosszas töprengés után ezeket készítettem:

körözöttel töltött paprika friss bagettel
gulyásleves házi nokedlivel és krumplis pogácsával
kapros túrós palacsinta sajttal, tejföllel
paradicsomos húsgolyó petrezselymes krumplival
túrógombóc tejföllel, porcukorral

Elkészítés:
A hozzávalókat pénteken kigondoltam, szombaton megvásároltam a nagy részét, vasárnap elkezdtem főzni és hétfőn folytattam a főzést.

Krumplis pogácsa

4 nagy krumplit feltettem főni, sós vízben, kb. 50 perc alatt főtt meg. Konyhai mérleg híján bevetettem a normál személymérleget. Rááltam a krumplival majd a liszttel, hogy ki tudjam mérni a fél kg-ot. A vajat és a krumplit a nokedliszaggató hátán, ami recés lereszeltem. Ezeket összekevertem 2 tojással. A fél kocka élesztőt 1 kanál tejföllel elkevertem. A masszát elkezdtem gyúrni kis sóval és cukorral.

Na ez a hivatalos a verzió. A tojást majdnem kihagytam, amikor a deszkán gyúrtam akkor tűnt fel, hogy valami hiányzik így gyorsan rácsaptam, az élesztő pedig egyenesen találkozott a cukorral és a tojásal, amit elvileg nem szeret, de gyönyörűen megkelt szerencsére.

Szépen gyúrogattam, természetesen minden úszott a masszában és totál reménytelennek tűnt, de ez még csak a kezdet. Mikor összegyúrtam betettem a hűtőbe lefóliázva.

Anyu a főzéseim alatt végig velem volt a konyhában skypon, a krumplis pogácsát ő is megcsinálta közben otthon. Hol írogattunk, hol beszéltünk, hogy hogyan is legyen a dolog. Lelkesen küldte a recepteket és az ötleteket, de még a boltban a hús vásárlásnál is segített. Ezer köszönet Anya !!! :)

Pár óra múlva újra átgyúrtam, kilapogattam  és meghajtogattam. Alulról középre, fentről le, balról jobbra, jobbról alá! Nem mindegy :). Majd irány a spanyolok rezidenciája, ahol sütöttem. Felpakoltam a masszát, egy tojást, sót, konyharuhát, sütőpapírt és elindultam. Ott gyúródeszka hján a fém munkalapon dolgoztam. 2X áthajtogattam a tésztát, majd elkezdtem kilapogatni és késsel vékonyan megvagdalni. Egy feles pohárral pedig kiszaggatam, tojással megkentem és megsóztem. Irány az előmelegített sütő. 15-20 perc alatt gyönyörűen megsültek, végül 4 tálcára való lett. Közben az egyik spanyol csoporttársam segített rakosgatni. A rezidenciából pedig páran előkerültek az illatokra és kóstolgatták. Miuátn végeztem és elpakoltam a fent említett csoporttársamnak van itt autója és át kellett vinnie másik helyre parkolni, így hazahoztak kocsival, szuper volt :). Ekkor már este fél10 volt.



Gulyásleves

Szombat este fél10.
Felkockáztam fél kg pulykahúst és elkezdtem hagymás olajon sütögetni. Amikor pörlölődött hozzáadtam fél liter vizet és a pörkölt alapport. Majd átöntöttem a felét egy másik lábosba, így 2 db 1 literesben folytattam a főzést. Mindegyikbe tettem egy-egy felkockázott krumplit, 1-1 karikára vágott sárgarépát és fél-fél pörkölt kockát. Később pirospaprika krém és gulyáskrém is került bele. Kb. egy óra alatt megfőtt. Kiraktam éjjalre lefóliázva a "kertbe".

Körözött

Szombat este 11.
Fél kg tehéntúrót elkevertem 20 dkg vajjal és pár kanál tejföllel. Pirospaprikát, folyékony pirospaprikát és őrölt köménymagot tettem bele. Tálaláshoz színes kaliforniai paprikába tettem, amit felszeleteltem.

Nokedli

Éjfél.
1 tojást felvertem, bele 1 kanál liszt, majd ha szép sima mehet bele több, kis só, olaj. Lobogó sós vízben kiszaggattam.

Mire mindennel végeztem és elpakoltam hajnali 1-kor mentem aludni.

Paradicsomos húsgombóc

Hétfő délután 4.
80 dkg darált marhahúst, egy csésze rizzsel, sóval, 1 tojással elkevertem. Jól összegyúrtam, majd vizes kézzel gombócokat csináltam, amit lobogó vízben megfőztem. Ebbe előzőleg tettem  egy fél húsleveskockát és babárlvelet.  Annyi gombóc lett, hogy egyszerre csak fél adagot főztem az egy liter vízben. Közben ügyelni kell, hogy ne lobogjon nagyon a víz, mert széteshetnek, szerencsére ez nem történt meg. Mindkét adagot 50 percig főztem. A paradicsom szószhoz fél liter sűrített paradicsomot és ivólevet összekevertem, majd a gombócok főzőlevével higítottam. A mártást gazdagították és sűrítették a gombócból lehulló rizs és husi darabok. Sózni kellett, mert a paradicsom elég édes volt. Hagytam, hogy egyet rottyanjon, majd levettem a tűzről és tálba tettem a gombócokkal. 6 szem krumplit főztem, amit felkockázva petrezselyemmel tálaltam.

Kapros-túrós palacsinta

Amíg az egyik lapon főttek a gombóckák, a másikon készült a palacsinta.
Kb. 40 dkg liszt, só, 2 tojás, 3 dl tej, fél dl olaj és víz hozzáadásával csináltam, de ez most kivételesen "érzésre" ment. Kb 13 lett, az elsőt - mivel nem volt elég meleg a serpenyő- szemlesütve megettem baracklekvárral. A töltelékhez 40 dkg túrót elkevertem fagyasztott kaporral, sóval, tejföllel és joghurttal. Amikor készen lettek a palacsinták, megtöltöttem és nem felgöngyölve, hanem 4-be hajtva tálaltam. Egy nagy tányérra 4-et tettem, hogy kört formázzon és tálalás előtt tejföllel és sajttal szórtam meg, majd a mikróban megmelegítettem.

Túrógombóc

Ezt bizony porból csináltam, úgyhogy csak vízzel kellett felhigítani és lobogó vízben kifőzni a gombócokat. Tálalás előtt prézlit csináltam és tejföllel, porcukorral tálaltam.



Röviden ennyi. Mindesetre büszke vagyok magamra, mert sokszor voltam hely edény és felszerelés hiányában. Vasánap kb. 6 órát, hétfőn 4 órát dolgoztam. Amikor negyedszer mostam el ugynazt, akkor kicsit mérges voltam, hogy mennyire nincs edényem és állandóan öntögetni kell a dolgokat, hogy valami felszabaduljon.

A vacsora

Fél 9-re vártam a többieket. Egy órával előtte jutottam el odáig, hogy kilépek a konyhából, hajat mosok és kicsit "pihenek". Lakótársam segített teríteni és átrendezni az asztalokat és székeket. Mikor az első vendégek jöttem még a konyhában voltam, soha véget nem érőnek látszott a küzdelem, de az utolsó felvonás még csak most kezdődött. Végül 10en voltunk. 



Egyöntetűen mindenkinek ízlett minden. Legnagyobb sikere a gulyáslevesnek volt, a körözöttet is nagyon szerették. Sorrendet nem tudok mondani, tényleg ízlett nekik minden :). A hangulat jó volt, mindenki beszélgetett és iszogatott. A Fütyülős pálinkának is sikere volt. Én természetesen nem élveztem annyira az estét, nagyon aggódtam, hogy minden meglegyen és a fogások közben azon járt az eszem, hogy mi a következő feladatom. A legjobb pillanat,  amikor a desszert közben pár másodpercre csend lett és mindenki elégedetten falatozott, ekkor én is hátra dőltem, hogy: megcsináltam :) 



Az egyik török fiú, aki nem eszik sose édességet is megkóstolta a túrógombócot és ízlett neki, úgyhogy ezt elismerésnek fogtam fel. Mikor végeztünk a kanapén ülve boroztam a többiekkel tudtam lenni végre. Éjfélkor elmentünk a Profba táncolni egy kicsit. 



Én 2-kor kidőltem, de jókedvűen jöttem haza a spanyolokkal.

Másnap...
3/4 1-kor ébredtem fel !!!! Végül fél 2-kor keltem ki az ágyból. Éppen csak elkezdtünk takarítani lakótárssal, amikor 2-kor becsöngetett az egyik spanyol, hogy jött segíteni, így aztán hamar meg is voltunk mindennel és már nyoma sincs a romoknak.



4 megjegyzés: